Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  مسجد قبا مشهد مسجد قبا مشهد

مقالات مسجد قبا مشهد

مسجد و قضاوت

علي(ع)، اميرالمؤمنين و خليفه پيامبر الله(ص) روزها معيني از هفته در مسجد جامع مي جلسه تا در بين عموم قضاوت كند و در پرتو عدل و داد اسلامي، به حل و فصل اختلافات و منازعات عموم مي پرداخت. مسجد قبا مشهد دائرة المعارف اسلام از عمل قضاوت در مساجد تحت عنوان يك كار سياسي مذكور، مي نويسد: اين حقيقت كه مسجد تحت عنوان دادگاه قضاوت گزينه به كارگيري قرار مي گرفت، نماد دهنده شغل هاي سياسي مسجد بود; چون از آغاز، در جامعه مسلمان‌ها، صدور راي به روش حكميت از وظايف حكم كننده به شمار مي آمد و زيرا بنيانگذار اسلام، حضرت محمد(ص)، بيش خيس اختلافات را در مسجد حل و فصل ميكرد، براين اساس، اجرا اين سيرتكامل كارها، در مسجد قبل از تشكيل دادگاه هاي بي آلايش، از شغل هاي معمولي بود. آدرس مسجد قبا مشهد مساجد سازمان هاي مهم يادگرفتن در قضيه هاي قرآن، احكام، خلق و خوي و علومي مانند صحبت و فقه بوده اند. در لينك و پيوند با همين نقش آموزشي، به ندرت، مساجد عهده دار كتابخانه هاي بزرگ و لبريز رونقي شدند كه در بعضا از شهرهاي كشور‌ايران امروز نيز وجود داراست. (47)

مساجد محل رشد استادان بزرگي بودند كه ابعاد خويش از علما و مدرسان بنام اسلام گرديدند. طي قرون، كه فرهنگ و تمدن اسلامي سير روبه پايين خويش را طي مي‌كرد، مساجد ديگر تحت عنوان يك بنيان اسلامي، نقش ها و كاركردهاي ذكر شده را اجرا نمي‌كرد. با دقت به تحولاتي كه در اروپا صورت داده بود. رزرو مسجد قبا مشهد در آن كليسا فقط نقش عبادي داشت، در رفلكس اين دگرگوني فكري بر جامعه ها اسلامي، در كشورهاي اسلامي نيز مساجد از نقش مهم خويش تهي شويد و صرفا به يك سپس آن، كه عبادت بود، اعتنا مي‌شد.

8 مسجد و كالج
مبالغه وجود ندارد در‌صورتي‌كه گفته گردد كه مسجد در قبلي، به عبارتي نقشي را داشت كه دانش كده ها و مؤسسات يادگرفتن بهتر كنوني دارا هستند. اساطين علما، كه مسلمان‌ها به آنان مباهات مي نمايند، حيات علمي خويش را در رواق هاي مساجد سپري مي كردند و آن‌گاه كه سود كافي دستيابي مي نمودند، حلقات درس تشكيل مي دادند. شماره تلفن مسجد قبا مشهد به ياد دادن مي پرداختند. از اين رو مي اقتدار اعلام كرد كه مساجد مسلمانها در هيچ روزي از رينگ درس علما و طلاب خالي نبوده، حتي امروزه نيز دراين باره، مساجد همانند ستارگان فروزاني مي درخشند و تمامي ساله هزاران مدرس از اين مساجد و مؤسسات متعلق به آنان بيرون ميگردند و به انتشار اسلام و علم ها اسلامي مي‌پردازند. براي مثال اين مساجد، مسجد جامع القرويين، جامع الازهر و جامع عتيق ميباشد. در كل، نقش نيرومند مسجد در تمدن، اقتصاد، سياست و وحدت مسلمان‌ها بركسي پوشيده وجود ندارد.

مارسل بوازار در كتاب L, Humanisme de L, Islam در نصيب «اسلام در دنيا امروز»، در اين زمينه مي نويسد: مسجد دليل نيرومندي در همبستگي و اتحاد مسلمان‌ها دنيا ميباشد و مداقه اجتماعي و فرهنگي آن را از اين بابت، نمي اقتدار ناديده گرفت، به خصوص در دوران معاصر، كه مسلمان‌ها پر نمك و حرارت صدر اسلام را مجدد از خويش علامت مي‌دهند، مساجد به طور مركز ها تربيت روضه خوان و مقر حركت امت مسلمان نسبت به ستمگران و سلطه جويان در آمده ميباشد. اندك اندك مساجد شرايط سال هاي اول ظهور اسلام را به دست آورده اند. احداث كتابخانه ها و سالن اجتماعات در باطن مساجد اين واقعيت را آشكار مي سازد كه مساجد در اسلام بدان سيرتكامل كه برخي پنداشته اند، منحصرا براي اداي فريضه نماز وجود ندارد و يقينا يكي مركز ها سياسي و فرهنگي اساسي اسلام ميباشد. اقامه نماز آدينه وسيله اي ست براي گرد‌همايي مسلمانها در روز تعطيل و طرح مسائل اساسي اجتماعي و گفت و گو و اعلام كرد وگو در امر كمبودهاي رفاهي; نظير بهداشت، مسكن، تصميم گيري هاي سياسي، مسائل حرفه‌اي و غير آن. در واقعيت، برپايي نماز آدينه به شغل به دست آوردن عبادت پروردگار ميباشد در شيوه سرويس به امت. جلسه آدينه، به ويژه در سال هاي اخير، در ممالك آزاد گرديده به وسيله اسلام، اثر و كوشش بخش اعظمي داشته ميباشد. در سال جاري ها، علي رغم تفرقه و پراكندگي سياسي عموم، جلسه مسلمان ها ناخشنود از حكومت هاي ستمگر فاسد، در داخل همين مساجد طرح قيام همگاني و نزاع عليه ستمگران را ريخته و تزلزلي در عناصر امر روايي دست نشاندگان استعمار غرب پديد آورده ميباشد; كاري كه احزاب و دسته هاي سياسي مخالف در ممالك غرب از اعمال آن هنوز ناتوانند. (48)


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1401/8/9 ساعت: ۲۳ توسط:qubamosquemashhad :

برخورداري از مقبوليت اجتماعي

از اعتنا به احاديث، اين نكته به دست ميايد مسجد قبا مشهد كه امام جماعت مي بايست وجيه، خوش اسم و دارنده مقبوليت اجتماعي باشد. رضايت مأمومان از امام جماعت ارتباط اي صميمي و عاطفي ساخت و ساز مي نمايد و در سود، نمازگزاران با امام جماعت انس و الفت و صميميت پيدا مي نمايد و با اشتياق و گرايش بيشتري در مسجد آدرس مسجد قبا مشهد و نماز جماعت حضور مي‌يابند. اين ارتباط بهتر فضاي مسجد را سرشار از صفا و صميميت مي نمايد.  رزرو مسجد قبا مشهد بر پايه ي روايتي از رسول (صلي الله عليه واله وسلم)، در حالتي‌كه امام جماعتي دارنده مقبوليت اجتماعي باشد و در رعايت درحال حاضر عموم به ميانروي خوي نمايد و قيام و تلاوت و ركوع و سجود و نشستن خويش را پسنديده به مكان آورد جاري ساختن و مشوق تك تك مأمومان را خواهد داشت، سواي آنكه چيز از ثواب نمازگراران كاسته گردد.[26] در احاديث شماره تلفن مسجد قبا مشهد زيادي نهي گرديده‌است از اينكه آدم سواي رضايت سايرافراد به اقامه نماز بپردازد.[27]

فرستاده اكرم (صلي الله عليه واله وسلم) ميفرمايد: «ثَمَانِيَةٌ لَا يَقْبَلُ اللَّهُ مِنْهُمُ الصَّلَاة ... وَ إِمَامُ قَوْمٍ يُصَلِّي بهِمْ وَ هُمْ لَهُ كَارِهُونَ »[28]

«هشت طايفه اند كه آفريدگار هيچ وقت نماز آن‌ها‌را نمي پذيرد؛ يكي آنها امام جماعتي ميباشد كه نمازگزاران امامت اورا خوش ندارند». فيض آنكه برخورداري امام جماعت از مقبوليت اجتماعي مشوق والا الهي و توفيق امام جماعت را در ادامه داراست و باعث ميشود تا امام جماعت بتواند با ملازمت و همكاري مؤمنان نمازگزاران مسجد را در جهت دست يابي به هدف ها مقدس به پيش پيروزي. طبيعي ميباشد كه نداشتن مقبوليت مايحتاج و مقر و منزلت اجتماعي فيض عكس به ياور خواهد داشت.

4. حضور منظم در مسجد به ويژه براي اقامه نماز

مبني بر متن‌ها و شواهد تاريخي، مسجد نبي اكرم (صلي الله عليه واله وسلم) هيچ زمان درغياب آن حضرت تعطيل نشد. حضرت هنگام مهاجرت و يا اين كه كمپاني در نبرد ها، كسي را تحت عنوان امام جماعت مسجد خود بر مي گزيد. واقدي مي نويسد:

«رسول (صلي الله عليه واله وسلم) در نزاع«بدر» ابن ام مكتوم را براي اقامه نماز جانشين خويش در مدينه قرار بخشيد».[29]

از اين رو، امام جماعت غالب كسي ميباشد كه در وقت نماز، منظم و سواي تأخير حاضر گردد و چنان چه در بعضا از موردها، با مشكلاتي مواجه مي گردد كه حضور به هنگام او‌را در نماز مبتلا گونه هاي مي نمايد مي بايست با به كار گيري از اشخاص دارنده صلاحيت تحت عنوان مشخص و همراه امام جماعت، اين نقيصه را برطرف كند تا در غياب وي، عموم در گير سرگرداني نشوند و از سود حضور در نماز جماعت محروم نگردند. فوايد و اثر ها نظم بر همگان آشكار ميباشد و عنايت آن تا بدان حد ميباشد كه امام علي بن ابي طالب (عليه السلام) در واپسين وصاياي خود، به امام حسين (عليه السلام) بلكه به مجموع بشريت فرمودند:

«أُوصِيكُمَا وَ جَمِيعَ وَلَدي وَ أَهْلِي وَ مَنْ بَلَغَهُ كِتَابي بتَقْوَي اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِكُم ».[30]

«شما و ديگر فرزندان و خانواده ام و كليه عده اي را كه‌اين طومار و وصيت به آن‌ها ميرسد به پرهيزگاري و نظم در كارها و كارهايتان پيشنهاد ميكنم».

رسيدگي مي‌داني صورت گرفته نيز حاكي از آن ميباشد كه 5/63 درصد جواب گويان مداوم و به موقع برگزار شدن نمازهاي جماعت را از دست اندركاران اساسي موفقيت امام جماعت و جذب عموم به مسجد ميدانند.


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1401/7/30 ساعت: ۱۴ توسط:qubamosquemashhad :

اسكان مستمندان در مسجد

اهل صفه گروهي از مهاجرين و انصار بودند كه از تهيدستي،خانه و سرپناه نداشتند نبي(ص) اينان را در صفه مسجدالنبي(ص) (سايباني در آن مسجد) مكان بخشيد. مسجد قبا مشهد مسجد منزل پروردگار، مسلمان ميهمان آفريدگار و قرآن حرف خداست بايستي ميهمان با صاحب خانه همكلام شود سخنش را بشنود و صحبت با وي بگويد قرائت قرآن شنيدن كلام روح فزاي معبود ميباشد و دعا كردن كلام اعلام كردن با آن ذات منزه ميباشد.

ارتباط مسجد و قرآن در دو حديث تحت به خير منعكس گرديده است:

الف. فرستاده خداوند(ص) فرمود:

انما نصبت المساجد للقرآن (12) مساجد براي قرآن قرار داده گرديده اند. آدرس مسجد قبا مشهد اينجانب احب القرآن فليحب المساجد (13) هر كس قرآن را دوست ميدارد مساجد را نيزدوست بدارد. دعا كردن در مسجد در حديث آمده كه اكثروا فيها اينجانب الدعا (14) در مساجد دعابسيار فرماييد.

22- بيان خداوند در مسجد

مسجد، تمامي را به عنوان كردن و خاطر معبود فرا ميخواند مسجدرستاخيز بيان ميباشد. در و ديوار، منبر، محراب، ... كليه غرق آواي دلكش ذكرند مردمان را مي بيني كه در درگاه خداوندي سجده بر خاك مي نهند و لهجه به تسبيح و تقديس آن ذات منزه مي گشايند. در اندرون دلت فريادي بيداد مي نمايد. رزرو مسجد قبا مشهد تا تو نيز دل را به زورق بيان بسپاري و به حاشيه دريا باور و رضا ست يابي. طبق ماجرا بيان اعلام كردن در مسجد حضورانسان را از بيهودگي مي رهاند. (15)

23- زينت كردن جهت حضور در مسجد

زينت كردن خود جهت مسجد عملي مستحب ميباشد قرآن مجيد به‌اين دستور سفارش نموده است: «خذوا زينتكم عند تك تك مسجد» (16) زينت خويش رادر هر مسجد برگيريد. طبق روايات و كتاب هاي تفسيري هدف از زينت در آيه شريفه،پوشيدن جامه پاكيزه و فاخر، كتف زدن مو، در اختيار كردن انگشتر فاخر، بو زدن و ...ميباشد (17)

زينت كردن مسجد

در رساله توضيح المسائل امام(ره) آمده ميباشد:

سازه بر احتياط واجب مسجد را به طلا جواهرات نبايد زينت كنند و همينطور نبايد شكل چيزهايي كه مثل بشر و حيوان روح دارااست در مسجد نقش نمايند و نگارگري چيزهايي كه روح ندارد مثل گل و بوته مكروه ميباشد. شماره تلفن مسجد قبا مشهد مبني بر بينش حضرت امام(ره) اساسا تزيين مساجد به طوري كه موقعيت اشرافي به مسجد بدهد عملي مرغوب وجود ندارد امام ميفرمايند: رسول اسلام(ص) نياز به مساجداشرافي و مناره هاي تزييناتي ندارد.

24- درود كردن به اهل مسجد

امام باقر(ع) فرمود:

هرگاه به مسجد وارد شدي در صورتيكه عموم را در اكنون نماز يافتي درود مكن ... و در‌صورتي‌كه آن ها را در هم اكنون كلام اعلام كردن يافتي درود كن. (20)


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1401/7/29 ساعت: ۲۳ توسط:qubamosquemashhad :

توجه به سوالات و شبهات جوانان مسجد

بعضي وقت ها يك، عمل خرد تاثير بسيار بزرگي را به ياور دارااست، در‌حالتي كه با يك ذوق وسليقه‌اي هم پا گردد، تحت عنوان مثال خيلي وقت‌ها نصب يك تابلوي خرد در مسجد براي جوان ها، قادر است يك هيجاني به مسجد بدهد. مسجد قبا مشهد به‌اين تيتر كه جوان ها مي توانند مطالبي را كه فكر‌ميكنند ما يحتاج بقيه افراد ميباشد در دست مسئول تابلو نهاده تا بعداز پذيرش در آن نصب گردد. مانند مقاله علمي، اخلاقي، پرسش، خاطره و.... روضه خوان متشخص قادر است از اين نوع نرم افزار‌ها غايت به كارگيري را كرده و مسجد را از يكنواختي بيرون نمايد. در يكي شهرهاي خراسان رضوي يكي‌از روحانيوني كه براي پيش نماز به مسجدي رفته بود، براي تمام خانواده‌هاي آن محله، به نام يك يك اعضاي خانواده‌شان دعوتنامه نوشته، و براي آنها برده بود. كه‌اين فعاليت سبب تعدادي موازي شدن جمعيت كمپاني كنندگان نماز در مسجد گرديده بود. آدرس مسجد قبا مشهد مسجد پويا نمي‌تواند نسبت به ذهن ها جواني كه به آن مسجد ميايد، بي‌تفاوت باشد يا اين كه آن را سركوب كند. بلكه جواب واضح و مستدل روضه خوان با شخصيت مسجد، خويش تازه بودن و پويايي مسجد را نشانه مي دهد و موجب جلب پشت گرمي جوان ها به مسجد ميشود، رده معظم رهبري دراين باره ميفرمايند: «(نميشود) تا يك جوان سؤالي كرد، بگوييم: «آقا، ساكت!» بيان كننده داراست بي ديني مي‌‏گويد! جوان ميباشد. ذهن جوان، سيّال ميباشد. اذهان خطا و برهان‌هاي اشتباه، امروز در تمامي جاي عالم با دقت به ارتباط ها صوتي و بصري‏اي كه وجود داراست، كبير ميباشد. جوان ما، برايش سؤال به وجود مي‌‏آيد. رزرو مسجد قبا مشهد چه كسي بايستي اين را برطرف نمايد؟ اينجانب و شما مي بايست برطرف كنيم. چنانچه شما نرويد و آن فضاي خالي فكري را به صورت صحيح پُر نكنيد، يا اين كه آن سؤال و گونه هاي را برطرف نكنيد، كس ديگري مي‏‌رود و به صورت اشتباه، پاسخ او‌را مي‏گويد. شماره تلفن مسجد قبا مشهد روحاني‏ بايستي با پندار‏‌ي ناب اسلامي از بهترينش، مستدل‏‌ترينش و قوي‌‏ترينش مجهّز باشد. ما اين طور تامل‏‌ها و كلام‌ها، بسيار داريم.(مقر آگهي محل كار محافظت و تكثير اثرها آيت الله العظمي سيد علي خامنه‌اي،1372)

زيرا در اين باره در نوشته‌علمي‌ي «مسجد و پاسخگويي به سوال ها جوان ها» كامل گفت و گو گرديده عزيزان را به آن نوشته ي علمي ارجاع مي دهيم.

4) بسط كار‌ها به خارج از مسجد:

شيخ با شخصيت در حالتي كه بخواهد مسجدي پويا داشته باشد لازمه‌اش وسيع ساختن عمل‌هاي مسجد به خارج از آن و دربين جوان ها ميباشد، رده معظم رهبري دراين مورد ميفرمايند:« يكي از چيزهائي كه به لحاظ اينجانب به شما امداد مي‏نمايد، اين چيزي ميباشد كه در زمينه‌ي نبي مكرم، امير المؤمنين فرمود: « طَبيبٌ دَوَّارٌ بطِبِّهِ قَدْ أَحْكَمَ مَرَاهِمَهُ وَ أَحْمَي مَوَاسمَه‏» (شريف رضي،1414،ص.156) نبايد پشت ميز و توي اتاق حبس شد. تشريفات شمس صورت اداري يافت كردنِ ما تيم‏‌ي روحاني‏ و تيم‌‏ي آخوند، به عايدي ما وجود ندارد. هر مسئوليتي هم در جاي جاي داريم، اين وضعيت طلبگي خودمان، شرايط آخوندي خودمان، وضعيت روحاني‏ خودمان را- كه انس با عموم، رفتن بين عموم، بيان كردن به لهجه عموم، شنيدن درددل عموم ميباشد- مي بايست از دست ندهيم».( مقر آگهي دفتر كار مراقبت و تكثير اثر ها آيت الله العظمي سيد علي خامنه‌اي،1389).


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1401/7/26 ساعت: ۲۳ توسط:qubamosquemashhad :

نهادينه سازي آموزه‌هاي قرآني، بهترين روش بهره‌مندي از مساجد

فارغ از شك و ترديد مساجد، همواره مهد رشد شخصيت هاي برجستة قرآني، حديثي و شرعي بوده ميباشد؛ اشخاص وارسته اي كه ماية فخر اسلام و مسلمين بودند و ان شاء‌الله همچنان خواهد بود. مسجد قبا مشهد در زمان معاصر كه از يك سو نياز آدم به اخذ پيام قرآن و از سوي ديگر، هجوم فرهنگي معاندان يا اين كه به عبارت خوب، هجمة ناتوي فرهنگي به اسلام و تشيّع ارتقا يافته ميباشد، فراگيري قرآن‌مهربان،‌ حتّي شالوده قرار دادن قرآن در كلية نرم‌افزار‌هاي مساجد در پوسته متن اساسي و قانوني از بايستگي‌هاي حتمي آموزشي، تربيتي و فرهنگي به شمار مي‌رود؛. آدرس مسجد قبا مشهد چون پاسخگويي به نيازهاي هدايتي جامعه و رويا رويي با معاندان اسلام و تشيّع، ‌تنها از راه و روش فراگيري قرآن ميسر ميباشد. بله در ساية ياددادن و فرهنگسازي قرآني با تبيين سيرة اهل بيت ميباشد كه جامعه و امت اسلامي از تمامي جهت گران قدر مييابند و تنها در ساية تمسك و استناد به قرآن براساس تعبيروتفسير اهل‌بيت ميباشد، كه معاندان، بدون چاره به عقب‌نشيني مي‌باشند. رزرو مسجد قبا مشهد مي بايست از آغاز بر اين نكته تأكيد نمود كه هيچ زمان مقصود از ذكر مطالب خاطر گرديده آن وجود ندارد كه يگانه متن موردنياز براي يادگرفتن در مساجد،‌ فراگيري قرآن ميباشد؛ بلكه براساس هدايت معبود، حتّي در تعليم قرآن نيز بايستي تبيين و تعبيروتفسير نبي (صلي الله عليه و آله وسلم) و اهل‌بيت مطهرش آيتم مداقه باشد؛ چون صرفا آنها مي‌باشند كه با حقايق قرآني رابطه دارا هستند. بر اين پايه، هيچ وقت مباد كه كسي به بهانة آموختن قرآن از تبيين قرآن با عرايض فرستاده و اهل بيت و جنس‌هاي علمي آن، همانند دانش صحبت و دانش فقه و جز آن رمز گشوده زند يا اين كه آن‌ها‌را خرد بشمارد،‌ يا اين كه در صدد تضعيف و حذف آنان برآيد، بلكه غرض آن ميباشد كه يادگرفتن قرآن و معارف آن،‌ شالوده نرم افزار‌هاي مساجد قرار بگيرد. شماره تلفن مسجد قبا مشهد به ديگر كلام،‌ قرآن از مهجوريت درآيد و فراگيري آن مقام مطلوب و شايستة خويش را پيدا كند. براي تبيين بايستگي قرآن و مبنا نمودن نرم‌افزار‌هاي مساجد به سه نكته مي بايست توجّه نمود: يادگرفتن و قرائت قرآن، براي مثال هدف ها مهم تاسيس مسجد. از‌آن‌جا‌كه در هر راءس، همواره متن و شيوه يادگرفتن براساس هدف ها تشكيل آن راءس گزينش مي گردد، در آغاز بايستي بدانيم كه غرض از تاسيس مسجد چيست؟

بر مبناي اين نشانه‌ها، غرض از تأسيس و تاسيس مسجد،‌ آشنايي توحيد ناب و اقامة‌ بيان و حافظه خداست و حتّي نيايش و عبادت و قرائت نماز نيز براي زنده كردن خاطر پروردگار در دل‌هاست. تشريفات شمس بدون‌شك شايسته ترين متن ياد آوري كننده و بهتر ترين منبع بيان معبود و معرّفي آيه ها وي، قرآن مهربان ميباشد. با‌يقين نقش قرآن كريم و مهربان در اقامة‌ بيان خدا در دل‌ها،‌ نقشي بي بديل ميباشد كه هيچ چيز ديگر مكان آن را نمي گيرد:

«و كذلك أنزلناه قرءاناً عربياً و صرفنا فيه اينجانب الوعيد لعلهم يتقون أو يحدث لهم ذكراً»[2]؛ (و ما اين‌سيرتكامل قرآن وسيع را با بلاغت بي نقص عربي بر تو فرستاديم و در آن وعده ها و حال و روز قيامت را يادآوري داديم،‌باشد كه عموم پرهيزكار شوند يا اين كه بيان و حافظه براي آن‌ها اقامه گردد.)

به همين علّت خدا متعال، قرآن را بيان و تذكره ناميد و پيامبر گرامي خويش را به فراگيري دادن آن مأمور تشكيل داد:

«أوَ عجبتمْ أَن جاءكم بيان اينجانب ربكم علي رجل منكم لينذركم و لتتّقوا و لعلكم ترحمون»[3]؛ (آيا تعجب ميكنيد و در حيث شما شگفت انگيز ميباشد كه مردي از جانب خداوند براي ياد آوري شما پيامبر گرديده تا مگر شمارا بيم دهد كه پرهيزكار گرديد، باشد كه آيتم لطف معبود قرار گيريد؟


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1401/7/4 ساعت: ۱۶ توسط:qubamosquemashhad :

مديريت فعاليت‌هاي مسجد

به‌انگيزه همين رده رفيع مسجد در دنيا اسلام بود كه استعمارگران، سلطه‌جويان بر كشورهاي اسلامي تصميم گرفتند مهمترين راءس علمي، فرهنگي و سياسي دنيا اسلام، مسجد ، را مقصود قرار دهند. مسجد قبا مشهد تا به آرزوهاي پليد خويش برسند و لامپ پرفروغ و مدام پر‌نور اسلام را بي سر و صدا نمايند. آن ها با اجراي سياست‌هاي موذيانه، اجرا نحوه‌هاي استعماري و گماردن نوكران ساكن حال و روز مسجدها را دگرگون كردند. آدرس مسجد قبا مشهد به‌سيرتكامل‌اي كه سال‌هاست مسجد به‌شكل محلي براي برگزاري نمازهاي پنج‌گانه و تشكيل مجالس عزا درآمده ميباشد و رفته‌رفته از وجود نمازگزاران انديشمند و انقلابي خالي ميشود. اميد‌وار‌يم با كارايي دست‌اندركاران و سياست‌گذاران كارها مسجد، اين جاي به منزلت اصيل خويش برگردد.
نوشته‌ي علمي‌ي حاضر درصدد جواب بدين سؤال ميباشد كه مدير فرهنگي مسجد بايستي چه خصوصيت‌هايي داشته باشد كه بتواند مقصود‌هاي والا نبي اسلام (صل‌الله‌عليه‌وآله) را در محور‌گذاري مسجد تحقق بخشد. رزرو مسجد قبا مشهد يكي‌از مهمترين خصوصيت‌هاي مسجد تأثيرگذار، داشتن رئيس مناسب براي اداره‌ي آن و كار‌هاي مرتبطش ميباشد. مدير فرهنگي، علمي و فقاهتي اشخاص در مسجد خير‌صرفا كمتر از رئيس واحدي اداري يا اين كه تجاري وجود ندارد، بلكه به‌مراتب بغرنج‌خيس ميباشد؛ چون رئيس فرهنگي با غرض‌ها، مسئله‌ها و سود‌هايي مشقت بار مواجه ميباشد كه آشنايي، اپليكيشن‌ريزي، سازماندهي، در دست گرفتن و محاسبه آن به كارايي و استيناف‌ي فراوان نياز داراست. تعريف و تمجيد علمي مدير عبارت ميباشد از: دانش نرم افزار‌ريزي، سازماندهي، تحقيق و منفعت‌گيري مطلوب از ابزار و منبع‌ها، چهت نيل به مقصود‌هاي پيش‌بيني‌گرديده. شماره تلفن مسجد قبا مشهد به اين ترتيب، مسجد مديريتي مي‌طلبد كه با درنظرگرفتن حالت مكاني و وقتي، اصولي و اصلي شغل نمايد و با به‌كاربردن تجهيزات، درنظرگرفتن نيازها و روحيه‌‌ي تيم‌هاي سني متفاوت و با آشنايي ظريف و هدفمند، اپليكيشن‌هايي فرهنگي، تبليغي، علمي و تربيتي تدوين و بر اجراي آن ها رسيدگي نمايد. رئيس مسجد مي بايست به كارها تحت اعتنا نمايد:
۱. نرم افزار‌ريزي
از بينش اسلام، نرم افزار‌ريزي بهره‌هاي متعددي دارااست كه به تعدادي مثال‌ي آن اشاره مي كنيم:
۱-۱- موجب ثبات و دوام سياست‌هاست
امام علي (عليه‌السلام) فرمودند: بقاي دولت‌ها به اپ‌ريزي و راه حل‌انديشي در كارها مبتني ميباشد. تشريفات شمس شايسته ترين ابزار براي نيل به غرض ميباشد. امام علي (عليه‌السلام) فرمودند: اعتنا و نازكي در نرم‌افزار‌ريزي از مهم ترين و بدون شوخي‌ترين وسيله‌ها و تجهيزات ميباشد. سبب ساز كاهش غلط‌ها مي شود.


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1401/6/30 ساعت: ۲۲ توسط:qubamosquemashhad :

پيشنهاد‌هايي براي گسترش نماز جماعت در مساجد

كمبود تخصص معلمين ومربيان نابغه و بامسئوليت فرهنگي در زمينه ي ارتقا آشنايي علم آموزان در مسئله مداقه و ضرورت نماز جماعت در مساجد. مسجد قبا مشهد نداشتن داده ها آپ ديت معلمين،و مبلغين در عكس العمل با سوال ها علم آموزان در مورد مسائل عبادي
عدم مجال و توان ستاد هاي نماز و نصيب فرهنگي مساجد در استعمال از قابل انعطاف افزارهاي آموزشي در مورد عنايت و بايستگي نماز جماعت مساجد. آدرس مسجد قبا مشهد در بعضا از مورد ها به جهت كمبود نيرو از روحانيون معدود تجارب و عدم بضاعت ما يحتاج در جذب جوان ها براي كمپاني در نرم افزار هاي مساجد استعمال ميشود همينطور كليه مدرسه هاي ازامام جماعت بهره مند نيستند.
واحد سنجش و ملاك دقيقي براي ارزشيابي فعاليتهاي كيفي و تربيتي و فرهنگي مساجد ونقش آن ها در ارتقا نماز جماعت و جذب جوان ها نيست. رزرو مسجد قبا مشهد تعدد وظايف مساجد منجر عدم مجال ولزوم تقويت نقش نشاط آفريني براي كمپاني در كار هاي عقيدتي ووارد شدن در منطقه اعتماد به نفس و اپ هاي فرهنگي حاذق و ديدني براي جذب اكثريتي جوان ها مي‌گردد.
با دقت به كمبود مبلغه هاي مذهبي اعزامي از سازمان تبليغات اسلامي بايستگي تربيت اساتيد با تجربه در جلب و جذب علم آموزان به نماز ضروري به حيث ميرسد.
تني چند از مبلغين و روحانيون داده ها خويش را با سپري شد مجال ارتقا نداده و در بعضا موردها پاسخگوي نيازهاي نسل نو در حوزه مسائل فرهنگي و ترويجي نمي باشند.
براي مبلغين عصر هاي آموزشي جامع در لحاظ گرفته نشده و در فيض كمبود مبلغ از نيرو هاي غير داراي تخصص به كارگيري ميگردد كه در اجراي مناسب اپليكيشن هاي فرهنگي و آرزو بخشي به جوان ها توانگري مورد نياز راندارند.
پيشنهادها :

توصيه مي شود براي بالا بردن سطح نگرشمبلغين،مربيان و معلمين از روش پرورش دورانديشي و افزايش باورهاي فقاهتي و اخلاقي و فراگيري التفات و لزوم نماز جماعت در مساجد اجراگردد. شماره تلفن مسجد قبا مشهد براي بهبود عملكرد مبلغين،يار و همدم پيشرفت تدبير و طريقه آن‌ها عالي ميباشد به پرورش علت هاي دروني، محيطي و كاهش اشتباهات شغلي آنان پرداخته خواهد شد.
از طرح گرايشي نمودن فعاليتهاي فرهنگي مساجد در 2 قسمت فعاليتهاي عبادي،فقهي و اخلاقي و فعاليتهاي فرهنگي و هنري و آرزو بخشي به وسيله نيروهاي داراي تخصص مصرف شود.
سفارش مي شود جهت پرورش كارايي معلمان، عامل ها پرورش رضايتمندي آن‌ها شناسائي گردد تا با ارضاء آن ها موجبات رويش همت آنها در موضوع مسائل عبادي و جذب علم آموزان به مساجد مهيا گردد.
كلاسهاي ويژه براي بالا بردن علم حرفه‌اي معلمان در رغبت علم آموزان نسبت به حضور در نمازجماعت مساجد برگزار گردد.
توصيه مي شود مبلغ هاي يادگرفتن چشم در قضيه پاسخگويي به سوال ها نوجوان ها در مورد نماز به مساجد اعزام گردد.
توصيه مي شود تحقيقي به عنوان نظارت عامل ها اثرگذار در بهبود چگونگي بخشي به اپ هاي نماز جماعت و شغل هاي فرهنگي-فقاهتي و رويش عملكردمعلمان صورت بپذيرد.
سفارش ميشود تحقيقي به عنوان عامل ها اثرگذار در پرورش انگيزش معلمان در كمپاني در نماز جماعت مدرسه ها صورت بپذيرد.
سفارش مي شود براي ارتقا كوشش مبلغين درباره‌ي نماز ، عصر هاي علاوه بر سرويس به طور كارخانه و شغل گروهي تشكيل خواهد شد تا آنها در ايفا وظايف خويش مهارت بهتري پيدا كند.
پيشنهاد ميشود در مسئله تقويت شغليمبلغين و روحانيون در امر جذب نوجو.انان به مساجد و تقويت روحيه نشاط در آن‌ها از فناوري داده ها استعمال شود.
به فعاليتهاي فرهنگي مساجد تحت عنوان يك حرفه تخصصي و ماهر اعتنا خواهد شد.
همانطور كه تكميل كننده ها و فوق نرم افزار ها كلاً عالم آيتم عنايت قرار ميگيرند تحت عنوان جزئي از اپ اساسي و درسي بويژه در حوزه اقامه نماز جماعت روحانيون و جذب جوان ها گزينه اعتنا قرار گيرد.
از فعاليتهاي نشاط انگيز مثل سرود، اكران، هنرهاي دستي و تجسمي، برگزاري همايش و اردوهاي تربيتي براي جلب و جذب علم آموزان در مورد حضور فعال در نماز جماعت مصرف شود.


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1401/6/29 ساعت: ۱۸ توسط:qubamosquemashhad :

كاهش حضور مردم در مساجد

آن نصيب از كاهش حضور عموم در مساجد كه به پيدايي سازمان هاي جانشين مربوط مي گردد، رفلكس فرآيندي عادي ميباشد كه ياور با بغرنج خيس شدن دولت ها بروز مي نمايد. مسجد قبا مشهد موجبات هيچ سيرتكامل نگراني را درباره ي اين كه چرا عموم نيازهاي غيررفاهي خويش را از روش ديگري تأمين مي نمايند، مهيا نمي آورد. لذا نبايد به مراد ارتقاء حضور عموم در مساجد، سازمان هاي جانشين مانند مطبوعات، صدا و سيما، دانش كده ها، حوزه هاي علميه و نظاير آن را تضعيف نمود. البته بخشي از كاهش حضور عموم در مساجد كه به كاهش قدرت كاركردي مساجد: رابطه مي يابد، حاكي از خلاها و كاستي هايي ميباشد. آدرس مسجد قبا مشهد كه مي بايست در پي رفع آن ها بود. بديهي ميباشد براي نيل به غرض، مساجد بايستي كار هاي فرهنگي و سياسي خويش را افزايش دهند و بر جاذبه هاي آن بيفزايند. تشريح موضوعات فرهنگي مربوط به نيازهاي عيني جامعه به ياري سخنرانان مذهبي، حزم اوضاع ايده آل براي تفحص، با برگزاري مناظره، ميزگرد، سخنراني و تشكيل كلاس هاي مطلوب جهت فايده مندي مخاطبان عام و خاص و غيره شغل هايي ميباشد كه برتوان كاركردي مسجد مي افزايد. رزرو مسجد قبا مشهد اضافه كردن جاذبه ي مسجد با توسل به طرز هايي زيرا برگزاري كلاس هاي هنري و علمي، تأسيس جاي هاي مطلوب ورزشي، تهيه اپليكيشن هاي ويژه ي كوهنوردي و شنا، برگزاري اردوهاي سياحتي و زيارتي، اكران فيلم و تئاتر تأسيس مهد نوباوه در ساعت ها شغل مسجد، ملاحظه ظريف نظافت در مسجد و امثال آن ممكن خواهد بود، ولي مؤثرترين دليل در ارتقا اقتدار كاركردي مسجد، ياري خواستن از امامان جماعت سزاوار، كارآمد، با خلوص، فعال، خوش اخلاق و رفتار، بي شيله پيله، داراي سعه صدر و قدرتمند در برقراري رابطه صميمي با طبقات جامعه و آشنا به طرز هاي مؤثر تبليغ ميباشد. شماره تلفن مسجد قبا مشهد نكته ي اصلي در تقويت اقتدار كاركردي مساجد، تمركز بر ايفاي آن مجموعه از كاركردهايي ميباشد كه از عهده ي سازمان هاي حريف برنمي آيد. براي نمونه: رسانه هاي مكتوب و تصويري به رغم پوشش فراگيري كه دارا هستند، نمي توانند رابطه رخ به رخ با مخاطبان خويش برقرار نمايند؛ ولي مساجد با برخورداري از اين امتياز مي توانند عمل كردهاي مخصوص و رقابت ناپذير به ويژه در موضوع هاي تربيتي، داشته باشند.

براي اين كه مسجد در پوسته نهادي اصلي و اجتماعي مدام استوار باشد مي بايست از بعد ها مختلف مانند تجهيزات كتابخانه اي و تالار تفحص، سطح سواد و داده ها علمي امام جماعت و اوضاع و احوال بهداشت مسجد و امكاناتي مانند وب و رايانه مجهز باشند تا بتوانند جواب گوي نسل جوان كه به طور تقريب 70 درصد جمعيت و تحت 30 سال مي‌باشند جواب گو باشد و در فيض موجب نگهداري دوام و بقاي اين بنيان شود و طريقه عموم به ويژه جوان ها و نوجوان ها به مسجد را از بعدها متعدد ارتقاء دهد.

در نقطه پايان بايستي اظهار‌كرد: مساجد بيش تر از پيش به نقش آفريني و دگرگوني سازي در سطح ها جامعه، در ادوار پيشين پرداخته ميباشد كه هر قدر اين شغل ها و كاركردها از تنوع بيشتري بهره مند شود، از موضوع ي جذابيت و اقبال بيشتري منتفع خواهد بود و با استقبال عظيم تري از سوي همگي ي دسته هاي جامعه به ويژه جوان و نوجوان روبرو خواهد بود.


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1401/6/28 ساعت: ۱۸ توسط:qubamosquemashhad :

تاريخ اسلام و مسجد

در اسلام، مسجد جايگاهي به حجم يك مكتب جامع و زنده و متناسب با اهداف و آرمان هاي يك رسالت جهاني و ظرفيتي فراگير و به فراخي تمامي بشر ها و همگي بشريت دارااست. مسجد قبا مشهد اسلام نظامي ميباشد كه بر پايه ايمان به وحدانيت آفريدگار عزّوجل سازه گذارده گرديده و مسلمانها امّتي واحدند كه نظام اسلامي آنان را بر پايه ي يك قسم مشترك گرد هم آورده ميباشد. بدين روي، مي قدرت اظهار‌كرد مسجد مركز اسلام و منزل مسلمان‌ها ميباشد. آدرس مسجد قبا مشهد فرستاده اكرم(صلي الله عليه وآله)صاحب و مالك دعوت اسلامي و پر‌نور كننده مشعل اين وحدت. وي اولين كسي ميباشد كه مسجد را با يك چهارچوب سياسي، اجتماعي و فكري سازه نمود و آن را پايگاه خويش قرار اعطا كرد تا اعراب از هر جاي جزيرة العرب و يا سوا آن به زيارتش مشرف شوند و درباره دين و دنياي خويش از وي سؤال كنند. رزرو مسجد قبا مشهد دين اسلام صرفا آيين نجات نصيب و به روزي آفرين انسان ميباشد كه در كليه جنبه هاي زندگي، اعم از اعتقادي، اجتماعي، سياسي، فرهنگي، اخلاقي و اقتصادي، اپ هاي جامع و كاملي تنظيم نموده و همگي را براي تعليم اين درس ها زير چتر تعليم و تربيت خويش قرار مي دهد. از اين رو، پيش از هر چيز، به كانوني مالامال جاذبه نياز ميباشد كه بتواند كليه قشرها را به خويش جذب نمايد. شماره تلفن مسجد قبا مشهد در خويش جاي دهد. بر اين شالوده، پيامبر گرامي اسلام(صلي الله عليه وآله) در نخستين فرصتي كه در رويه دعوت به اسلام به دست آورد، به تأسيس مسجد تحت عنوان يك پايگاه اصلي اجتماعي و تربيتي اسلام مبادرت نمود و در اولين گام، در مسافت زماني كوتاهي كه قريب هفده روز ارتفاع كشيد، در بين روش مهاجرت به مدينه و در تعدادي كيلومتري اين شهر، مبادرت به تأسيس مسجد قبا نمود و به تعليم و تربيت مسلمانها پرداخت. بعداز ورود به مدينه نيز اولين مبادرت پيامبر(صلي الله عليه وآله) ساختن مسجد مدينه بود. تشريفات شمس كه قرن هاست پايگاه مقدس اجتماعي و تربيتي مسلمان‌ها مي باشد. بر اين مبنا، هر روز كه از قدمت اسلام مي گذرد و اين دين آسماني در دل هاي شايسته و پاك نفوذ بيش تري پيدا مي كند، بر تعداد مساجد افزوده مي خواهد شد. اين مسئله بيش خيس به اين دليل ميباشد كه كليه معارف و مظاهر اسلامي از مسجد سرچشمه مي گيرد و در دنياي اسلام توسعه پيدا مي كند.

۱. مسجد; كانون مذهبي ـ اجتماعي

كار مسجد صرفا عبادت نيست، مسجد تحت عنوان منزل معبود، در فقه اسلامي مرتبه ويژه اي داراست و براي آن احكام خاصي احوال شد‌ه‌است. مسجد رتبه راهنمايي و تبليغ مسائل اسلامي ميباشد. پيامبر اكرم(صلي الله عليه وآله) و بعد خلفا ارشادات خويش را در مسجد بيان مي كردند و مسلمانها براي فراگيري مسائل ديني به مساجد روي مي آوردند. بنابراين، مساجد در پي تغيير روحيات و خُلقيات عموم مطابق موازين اسلامي بودند و در نهايت، ساختار اجتماع در جهت هماهنگي با اصول باور اسلامي تغيير مي يافت.

۲. مسجد; كانون عبادي

ضمن اين يكي از اركان اساسي اديان الهي و به ويژه اسلام، عبادت ميباشد. عبادت در معناي خاص آن، يعني: سر و نياز با آفريدگار و نجواي با وي. جوهر و جان عبادت، حضور قلب و دقت دل به خداست .

انسان بر پايه فطرت خويش، توحيد و يگانگي معبود را درك مي كند و ذات پاك حق را از وابستگي به فرصت يا مكاني خاص منزّه مي داند. با اين درحال حاضر، گويا گرايش فطري ديگري نيز اورا وادار مي كند تا در مكاني كه انتساب بيش تري با معبود داراست، اورا پرستش نمايد و با وي رمز و نياز كند. جايگاهي كه منسوب به خداست، عالي مي تواند انسان را از امواج گرفتاري ها و اضطراب ها بدور كند و به كنار دريا ادب و اطمينان برساند.


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1401/6/27 ساعت: ۲۳ توسط:qubamosquemashhad :

مساجد و تعليم و تربيت

هنگامي از مدرسه ها ديرين كشورهاي اسلامي كلام به دربين مي رود «مساجد» را گزينه اعتنا قرار ميدهند. مي بايست در لحاظ داشت كه بعداز ساخت و ساز و بسط مدرسه ها، مساجد نيز مانند قبل جنبه تربيتي و عقيده اي خويش را مراقبت كردند. مسجد قبا مشهد در قرن از توليد مدرسه هاي بي نقص با كتابخانه و حجرات و سازمان منحصر به فرد مي سپري شد، ابن بطوطه جهانگرد پر اسم و رسم، هنگامي به شيراز رسيد، در مسجد « جامع» ‌اين شهر در درس حديث و قبل از آن نيز در بغداد در مسجد « جامع» آن در رينگ درس دادن حضور يافت اكنون آنكه در آن روز ها در بغداد يكسري مكتب گران قدر وجود داشت. آدرس مسجد قبا مشهد از اين رو مكتب نيز مي ناميدند و اين اشتراك اسامي و خلط آن با يكديگر در مجموع اعصار اسلامي معمول بود.

در كتاب ها تاريخ و رجال كه ايرانيان زمان اسلامي نوشته اند بارها به مساجدي اشاره مي‌نمايند كه محل ياد دادن علم ها فقهي و ادبي بود، براي مثالً در سيستان يكي فرمانداران عرب به اسم عبدالرحمن ابن سمره (‌قرن نخستين هجري) مسجد آدينه ( جمعه) تشكيل داد كه حسن بصري فقيه پر اسم و رسم شرعي قرن اوليه و دوم مدتي در آنجا درگير درس دادن و ياددادن مسائل فقهي بود و عموم سيستان سه سال نزد وي در مسجد جمعه دانش آموختند[11].

1-4- مسجد وتعليم وتربيت اسلامي

درين بعد از ظهر ظهور، زيرا فتنه ها زياد ميشود، خرابي جهانگير ميشود كليه جاي ها در تاثير اين فتنه ها و فسادها، كثيف مي‌شوند، و كمتر جاي تندرست در عالم پيدا مي گردد. كه دور و بر سلامت داشته باشد. ما الان در جامعه خودمان همين اوضاع را مشاهده ميكنيم كه اكثر ارگان ها و وزارتخانه ها و نهادها چقدر آلوده و كثيف گرديده اند. ولي فقط مكاني كه نسبت به بقيه دور و اطراف ها سلامت مي‌ماند، اطراف مقدس مسجد ميباشد. رزرو مسجد قبا مشهد كه از فتنه ها و فسادها به دور ما‌نده ميباشد. و در صورتي‌كه كسي بخواهد در‌اين بعد از ظهر آيين خويش را مراقبت نمايد و ايمان خويش را تقويت نمايد و به مرتبه اطمينان برساند به حيث اينجانب اين در مسجد ميسر ميباشد و قضيه تكان در مسير آئين در مسجد آماده ميباشد. از روش مسجد ميشود راه و روش هاي اطاعت معبود را آشنايي و با معاش پيامبر معبود(صلي الله عليه و آله وسلم) و ائمه اطهار(عليه السلام)آشنا شد. تا بشر معاش خويش را رنگ و بوي اهل بيت بدهد. مؤمن مخلص به كسي ميگويند كه كارهايش براي جلب رضايت آفريدگار و نبي خداوند باشد و از معبود و رسولش و جانشينان بر حق وي اطاعت كرده‌با‌شد. رفتن به مسجد آدم را بدين منزلت ارشادوراهنمايي مي نمايد و در تاثير مداومت رفتن به مسجد آدم به مرتبه خوب اخلاص و ايمان ميرسد و قطعاً اين فرد از اشخاصي ميباشد كه زمين ساز ظهور امام فرصت (عليه السلام) م باشد، زيرا در مسجد تربيت يافته اند. احاديث هم اشاره به‌اين مقاله دارا‌هستند. قال پيامبر الله(صلي الله عليه و آله وسلم): پس اين دور و بر مسجد ميباشد كه تاثير تربيتي خاص داراست و آدم را به جايگاه صديقين و شهدا مي‌رساند و هر كه بدين جايگاه رسد آن به عبارتي متقين و مخلصين ميباشند. شماره تلفن مسجد قبا مشهد كه‌اين اشخاص در آخرالزمان مي‌باشند كه موضوع ظهور امام فرصت (عليه السلام) را مهيا و خودشان را براي نبرد با كفار در ركاب امام مجال (عليه السلام) فراهم ميكنند.

مسجد، مكتب‌ آموختن و تربيت نيروهاي اهل نبرد و انقلابي بوده ميباشد. زماني آئين‌ستيزي در مركزها علمي و دانشگاهي مرز و بوم آيتم اعتنا رژيم طاغوت قرار گرفت و حتي بقاي حكومت ننگين خويش را در انحراف جوان ها و ديانت‌زدايي در مدرسه ها و دانش گاه‌هاي مرزوبوم رويت كرد، از هر اقدامي كه جوان ها را به آئين و روحانيت بدبين نمايد، دريغ ننمود. درين راستا، رغبت جوان ها مؤمن و پروردگار جو به مساجد و وعظ روحانيت، عجله بيش‌تري گرفت؛ تا جايي كه جوان ها انقلابي كه به نداي امام خميني(ره) لبيك گفته، انقلاب پهناور اسلامي را در كشور ايران به برد رساندند، تمامي تربيت شدگان مساجد و روحانيت مطلع و انقلابي بوده‌اند[13]


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1401/6/24 ساعت: ۱۵ توسط:qubamosquemashhad :

مسجد و بازدارندگي از جرم و جنايت

مسجد سهم بسزايي در بازدارندگي شخص از انحراف و وقوع جرم و جنايت در جامعه داراست و اين وظيفه را از روش تشويق اشخاص به لمس كردن معاش فقرا و نيازمندان در جامعه، همدردي با آن ها، جانبداري از وي و امداد به آن­ها با دادن زكات و صدقه جاري ساختن مي­ د هد. مسجد قبا مشهد تا وي را از ارتكاب جرم و تجاوز به حقوق و دستمزد و ميزان دارايي بقيه افراد گشوده داراست. آدرس مسجد قبا مشهد در صورتي‌كه يكي‌از نيازمندان و مستمندان به ميزان دارايي ديگري تجاوز و دست درازي نمايد، همگان از اين شغل غمگين و خشمگين مي­ شوند و از نا امني به وجود آمده در جامعه، ابراز نگراني و واهمه مي­ نمايند.
براين اساس يك كدام از نقش ­هاي مسجد در بازدارندگي از جرم، تبيين مداقه پند به مردم مسلمانها و خيرخواهي براي آن ها در اسلام، به ويژه براي حكمرانان ميباشد. رزرو مسجد قبا مشهد همينطور يكي دستمزد حكمرانان اطاعت از آنها و عدم سركشي و طغيان عموم عليه وي به شمار مي ­رود؛ چون تحريك به طغيان، سبب توليد فتنه و مبارزه مي­ گردد كه‌اين خويش نابود كنندة مبنا ­هاي امت اسلامي و تضعيف و حتي تخريب اقتصاد يك ميهن ميباشد.
4. تربيت همسايگان با تقوا
مثلا دستاوردهاي مسجد در تحقق امنيت شخصي، تأمين و تربيت همسايگان صالحي ميباشد كه ديگر همسايگان از شرّ وي در پناه ميباشند. همينطور تربيت همنشين­ هاي نيكو كه سودرساني آن­ها بيش تر از ضررشان ميباشد.
همنشين لايق ­ا ي كه بشر با آن معاشرت مي ­نمايد، در صورتي با وي همگن باشد، شايسته ترين ياور و مددكار او براي حقيقت و صدق گردد، در غير اين شكل يا اين كه در بين دو همنشين طلاق مي­ افتد. شماره تلفن مسجد قبا مشهد يا اين كه خرابي و تباهي همنشين بد، آدم را به سمت تباهي مي­ كشاند. اين يكي‌از اصلي ترين و خطرناك ترين پيامدهاي همنشين بد براي بشر به شمار مي ­رود؛ به اين دليل‌كه همنشين ناشايست معمولاً تـأثيرات متعددي بر روي خردسال ها نادر سن و سال داراست و آن­ها را از رويه صحيح گم راه مي ­سازد. امري كه خويش سبب ساز مي­ گردد مراحل اصلاح آن­ها به شدت مشقت بار خواهد شد. حتي‌د‌ر برخي از مورد ها به غيرممكن شدن اين مراحل سبب مي ­خواهد شد. از اين رو، يك كدام از مهم‌ترين دشواري­ هاي مسجد در تأمين امنيت شخصي و تربيت اهل يك محل و همنشين باتقوا و سزاوار پنهان ميباشد.


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1401/6/23 ساعت: ۲۳ توسط:qubamosquemashhad :

تاريخچه مسجد جامع اصفهان

ملك پادشاه نخستين (با حكمراني ۱۰۷۲-۱۰۹۲) طرح چهار ايواني را در مسجد جامع اصفهان ايجاد كرد. نظام الملك در سال ۱۰۸۶ گنبد را به افتتاح رساند. مسجد قبا مشهد نظام الملك و تاج الملك، دو فرمانرواي اصفهان، با كارايي براي ساخت شايسته ترين گنبد فراتر از حياط‌ها، براي ارثيه جنگيدند. گنبدهاي آنان در مقابل يكديگر قرار گرفت. آدرس مسجد قبا مشهد مسجد جامع اصفهان به‌اين استدلال ساخته‌گرديده كه به‌دوراز اينكه يك بناي مقدس جزيره اي باشد، تحرك همگاني و عمل تجاري را تسهيل مي‌نمايد، به اين ترتيب همت مهم خويش را به‌تيتر يك جاي تنها براي نماز بالاتر ميبرد. بناي اساسي اين مسجد در رتبه اوليه از قرن يازدهم ميلادي ميباشد كه تركان سلجوقي، اصفهان را به‌تيتر پايتخت خويش تأسيس كردند.

ريشه‌هاي اين مسجد در قرن ۸ ميلادي مخفي ميباشد، البته در قرن يازدهم در حين سلطنت سلجوقي سوخته و مجدد ساخته شد و بارها موردبازسازي قرار گرفت. رزرو مسجد قبا مشهد درنتيجه، اين مسجد دارنده اتاق‌هاي ساخته‌گرديده در مدل‌هاي متفاوت معماري ميباشد، بدين ترتيب اينك اين مسجد تاريخ فشرده معماري جمهوري اسلامي ايران را نماد ميدهد.

چهارمي مسجد شبستان دار و يك كدام از مثال‌هاي پررنگ معماري عالم، مسجد جامع اصفهان بوده كه مرتبط با قرن ها اول ميباشد. اسم هاي ديگر مسجد جامع اصفهان، مسجد عتيق و آدينه بوده كه‌اين مسجد آغاز شبستان دار و آنگاه تبديل به حياط دار شد. شماره تلفن مسجد قبا مشهد حياط شمالي آن صفه درويش، تراس جنوبي صفه صاحب و مالك، تراس شرقي صفه دانش آموز و حياط غربي به صفه مدرس پر اسم و رسم ميباشد.

 

 

مهمترين و زيباترين تزئينات مسجد جامع اصفهان
يك كدام از مهم ترين تزئينات روزگار سلجوقيان آجركاري ميباشد. آجركاري، تنظيم نقوش و طرح‌هاي متفاوت تزئينات عصر سلجوقي مي تواند به‌تيتر مهم ترين خصوصيت‌ها و مثال‌هاي معماري سرزمين در لحاظ گرفته گردد. در حين اين زمان، هنر آجرچيني تا سطح بالاتري توسعه كرد، به‌طوري‌كه در قرن‌هاي آينده، فوت‌و‌فن سنگ‌تراشي از زمان سلجوقي تبعيت شد. بدون‌شك، عظمت و شكوه آجركاري زمان سلجوقيان دريكي از والا‌ترين و زيباترين بناي دنيا يعني مسجد جامع اصفهان مشاهده مي شود.

بخش‌هاي اصلي اين مسجد مشمول؛ تزئينات آجري قشنگ و گنبد تاج الملك (گنبد خاكي) ميباشد. در‌اين گنبد، تكنيك‌هاي متفاوت از آجركاري مانند؛ ستون، خوابيده، آجرهاي جلو رانده، آجركاري معرق روي كتيبه‌ها و همينطور تزئينات گچ تزييني چشم مي‌گردد. يك كدام از ديگر از طريق‌هاي آجركاري در‌اين عصر فخر و مدين ميباشد. اين شيوه كانال‌اي مشبك در ساختمان‌ها سبب ساز مجهز كردن آنان به نور و روشنايي طبيعي ميگردد. مثال‌هايي از فخر و مدين در مسجد جامع اصفهان نيز يكي‌از ديگر از كامل و آجركاري ميباشد.


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1401/6/22 ساعت: ۱۳ توسط:qubamosquemashhad :

دعا و نيايش در مسجد

گرچه در مساجد مي بايست زمانهايي با بي سر و صدا بي نقص همدم باشد تا اشخاص بتوانند بدور از غوغا و با متانت به خويش بيانديشند و با خداي خويش خلوت كرده، به سر و نياز بپردازند. مسجد قبا مشهد ولي در بعضا از موردها هم مي قدرت با تلاوت دعا به طور جمعي و بابيان و توضيح فرازهايي از دعا، روحيه معنوي را در عموم تقويت كرد. مشورت كردن معنوي: يكي‌از خلل ها جوان ها متديّن آنست كه گرفتاري هاي فراوان معنوي دارا‌هستند كه در صورتي‌كه ارشاد نشوند مبتلا افراط و تفريط گرديده، گاهي به انحراف كشيده ميگردند. آدرس مسجد قبا مشهد در شرايطي كه مبلغان هنگامي را براي اين فرمان تخصيص داده و اعلان نمايند كه اشخاص ميتوانند به عنوان مثالً يك ساعت به غروب آفتاب هر روز براي مشورت كردن معنوي، عبادي، به طور شخصي يا اين كه گروهي بنابر رغبت خويش مراجعه نمايند، قادر است خلال توليد انس بيشتر با شيخ، بستر ساز اصلاح حركتهاي خداجويانه عموم باشد. براي استخراج به نتيجه ها مثبت، مبلّغ بايستي آغاز موبايل شنوا داشته و سنگ بردبار باشد و بعداز شنيدن بدون نقص سخنان و آشنايي ظريف اختلال، به ارشادوراهنمايي عموم با توجّه به دستورها فقاهتي بپردازد. رزرو مسجد قبا مشهد در مواقعي كه مبلّغ در پند خويش با نقص‌ مواجه شد، مي بايست به مراجعه كننده بگويد: اينجانب درباره سؤال شما مي بايست استيناف كنم و آنگاه جواب شمارا بيان كنم. جلسات سوال و جواب
يكي فعاليتهاي ديگر مساجد، برگزاري جلسات سوال و جواب ميباشد. درين جلسات كه به طور همگاني برگزار شده و ميتواند يك شب از شبهاي هفته به آن تخصيص يابد، بعداز طرح سؤال بوسيله عموم، روضه خوان به پاسخگويي مي‌پردازد. اين نرم افزار بايستي با نازكي و اعتنا برگزار شود تا موجب وهن روضه خوان نشود. شماره تلفن مسجد قبا مشهد مبلّغ قادر است سؤالات را عده و بعد از تفحص، در هر شب به يك يا اين كه يك‌سري سؤال بپردازد و جواب اشخاص را مطرح نمايد.

10. كلاس براي خردسالان
تشكيل كلاسهاي خاصّ براي كودك ها، به مبلغ ياري مي نمايد تا با گويش خاص طفل بحثي را ارائه و از اين روش مورد رابطه نسل بعدي را با مسجد و روضه خوان مهيا سازد و در‌اين راستا، نقش پذيرترين دسته انساني را با انوار معارف اهل بيت طهارت عليهم السلام آشنا سازد.

11. نوجوان ها و جوان ها
ازآنجاكه اين قشر در معرض آسيبهاي جدّي اخلاقي ـ اجتماعي قرار دارا هستند، با توليد اطراف انس در مسجد و واكسينه كردن اين اشخاص در قبال خطاها خاص خويش، مي قدرت آنها‌را در اقيانوس زلال معارف فقهي مراقبت كرده، از انحراف آن ها خودداري نمود.


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1401/6/21 ساعت: ۱۷ توسط:qubamosquemashhad :

كاركرد درماني (روحي و رواني) مساجد

اضطراب و نگراني يكي از مطرح ترين بعدها زندگي بشر و وقار يكي از گمشده‏هاي اساسي انسان ميباشد كه همواره در جستجوي آن بوده و ميباشد. مسجد قبا مشهد از استارت زندگي براي يافتن آن كوشش نموده است.«اَلا بذكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُاينترنتُ[۴۵] (باخبر باشيد كه فقط خاطر معبود آهسته‏نصيب دلهاست). تذكري ميباشد براي عموم به اينكه متوجه خدا خويش بشوند و با حافظه وي دلهاي خويش را شل و آهسته نمايند. آدرس مسجد قبا مشهد «انگيزه نامگذاري مسجد به مسجد نيز از آن روست كه مقام سجده و تواضع در قبال خدا ميباشد و سجده مظهر نقط ي اوج بندگي و نماد كمال عبوديت ميباشد. رزرو مسجد قبا مشهد بشر با نماز تلاوت و رابطه باايمان شم وقار روحي مي‏نمايد و نياز روح خويش را برطرف مي‏سازد. اين خويش يك حقيقتي ميباشد كه علماي روانشناس اعتراف دارا‌هستند، مي‏گويند بشر به علل و عواملي حالتي پيدا مي‏نمايد. شماره تلفن مسجد قبا مشهد كه يك نوع آشفتگي و ناهماهنگي در احساساتش پيدا مي‏خواهد شد كه ناشي از آشفتگي روح ميباشد. حتماً چنين اشخاص احتياجاتي معنوي دارا هستند كه برآورده نشده ميباشد و نادر و كسري در روح آنان وجود داراست. يكي از نيازهاي روح همين رابطه با خداست. هنگامي كه‌اين رابطه برقرار شد و به‌اين حاجت فطري و تكويني جواب داده خواهد شد بشر به اعتقاد خاصي مي‏برسد.»[۴۶] بر اين مبنا، آدم سازه به فطرت خود محل پرستش و مسجد را دوست مي‏داراست و بدان علاقه مي‏ورزد. تاريخ نيز به درستي اين صحبت گواهي مي‏دهد؛ پژوهشهاي تاريخي آرم مي‏دهد كه محل عبادت با آدم ياروهمدم و همزاد بوده ميباشد.

از همين رو معصومان عليه‏السلام در سخنان خود، مسجد را لانه و پناهگاه مؤمن برشمرده‏اند؛ پناهگاهي كه بشر در آنجا از گرفتاري و اضطراب مسافت مي‏گيرد و به متانت و سكون دست مي‏يابد.

حضرت امام راست گو عليه‏السلام به مسلمان ها توصيه مي‏نمايند كه« به هنگام رويارويي با خطاها و اندوههاي دنيوي، به نماز و مسجد امان ببرند.»[۴۷]

نبي اكرم(ص) نيز با حس اين نكته دقيق كه مجروحين جناح‏ها جهت شفايابي و معالجه فوري خلال مداواي متداول به نوعي وقار روحي و رواني و موادتشكيل دهنده معنوي مستلزم مي‏باشند، «مسجد» را تحت عنوان شايسته ترين بيمار ستان و استراحتگاه مجروحين سربازان اسلامي انتخاب و تجهيز نمود.

ولي از نگاهي ديگر نياز به مسجد بيشتراز هر مجال ديگر جهت معالجه بيماريهاي روحي و رواني امروزه شم مي‏گردد. با دقت به وجود بحرانهاي اجتماعي گوناگون، طلبه شدن درگيري زندگي بشر با ابزارهاي ماشيني كه سازگاري كمتر با روح و جاري آدم داراست، سبب ساز شد‌ه‌است كه كاركرد غير بدون واسطه و در عين هم اكنون بسيار مؤثر و كارساز مسجد در معالجه آدم بسيار بسيط و عظيم‏خيس خواهد شد. مسجد تحت عنوان شايسته ترين بستر و جاي جهت جاري ساختن عبادات فردي و جمعي چه به طور دعا و نيايش و تفريح و چه به طور اداء فرايض جمعي مي‏تواند از بروز بسياري از ناهنجاري‏ها و بيماري‏هاي روحي و رواني حتي جسمي پيشگيري كند. و حتي بيماراني را كه مبتلا اين نوع بيماري گرديده‏اند را نيز معالجه كند. دكتر معالج «الكسيس كارل» در كتاب نيايش درباره نقش درماني دعا و نيايش بر بيماران مي‏گويد:«اثر ها درماني نيايش، كه در كل زمانها توجّه عموم را به خويش جلب نموده فراوان ميباشد، از شفا يافتن‏هايي كه با تضرّع و توسّل به معبود و اولياء آفريدگار بخش گرديده است، صحبت زياد به دربين مي‏آيد، امّا وقتي كه مسأله شفايافتن امراض مشكوك، بطور خويش بخود، يا اين كه به ياري مداواي معمولي پيش مي‏آيد، بسيار خلل ميباشد كه بدانيم ادله واقعي اين شفا چه بوده ميباشد؟

درحال حاضر كه پذيرفته‏ايم دعا و نيايش شايسته ترين دارو براي معالجه بسياري از دردها و بيماريهاست، پس بايستي در پي مكاني باشيم كه موجبات تسريع در اجابت دعا را آماده آورد كه در‌اين در بين مسجد بالاترين و برگزيدگان جاي مي‏باشد. به اين دليل كه مساجد منزل‏هاي پروردگار بر روي زمين مي‏باشند. از امام درستگو(ع) نقل ميباشد كه فرموده‏اند: «هرگاه حاجتي از آفريدگار دارم مدام هنگام ظهر براي دعا به مسجد مي‏روم.»[۴۸]


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1401/6/20 ساعت: ۲۲ توسط:qubamosquemashhad :

كاركرد روحي، رواني مسجد

اضطراب و نگراني يكي تعالي ترين خطاها معاش بشر و وقار يكي گمشده هاي اصلي انسان ميباشد كه همواره در جستجوي آن بوده و ميباشد و از استارت معاش براي يافتن آن كوشش نموده است. مسجد قبا مشهد قرآن كريم و مهربان با گزاره اي كوتاه و پرمغز، مطمئن ترين و مجاورت ترين خط مش را چهت نيل به وقار نشانه داده و مي‌فرمايد: بدانيد كه با خاطر معبود دلها آهسته ميگيرد. آدرس مسجد قبا مشهد همينطور ميفرمايد: «وي كسي ميباشد كه ادب را در دلهاي مؤمنان نازل كرد تا ايماني بر ايمانشان بيفزايند.»

امام درست گو(ع) به مسلمان‌ها پيشنهاد مي نمايند كه به هنگام تقابل با خطاها و اندوههاي مادي، به نماز و مسجد تامين ببرند؛ چنانكه ميفرمايند: وقتي كه اندوهي از اندوههاي عالم يكي‌از شما‌را فرا گرفت. رزرو مسجد قبا مشهد چه مي گردد كه وضو گرفته به مسجد درون گردد و دو ركعت، نماز بخواند و در آن دو ركعت، معبود را بخواند [و دعا نمايد]؛ مگر نشنيده اي كه خداوند ميفرمايد: و با طاقت و نماز امداد جوييد.»

شناخت با كاركردهاي مسجد به ما امداد مي نمايد تا با فايده گيري از معدود ترين تجهيزات در جهت جذب مؤمنين، مخصوصاً جوان ها به كارگيري نموده و آنگاه از پروردگار منان بخواهيم در حرف، فعاليت و عمل ما بركتي قرار دهد تادر نمازگزاران تأثيرگذار باشد. شماره تلفن مسجد قبا مشهد چنانكه اكثري از مبلغين گرامي با برگزاري جلسات هفتگي براي جوان ها سبب ساز گرديده اند عدة متعددي از جوان ها جذب حوزه شوند يا اين كه جزء جوان ها بسيار عالي و آيتم تأييد در آن حيطه گردند.

بيان اين نكته ضروري ميباشد كه تأثير فعاليتهاي فرهنگي شرعي معمولاً دراز مقطع ميباشد و نبايد انتظار داشت اثرها يك نرم‌افزار در مدتي كوتاه ظواهر شود؛ براي مثال ميبينيم كوشش عموم به رهبري امام خميني ;، براي برپايي انقلاب بعد از سالهاي متمادي فيض داد و نظام اسلامي به ثمر گرد هم آيي.


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1401/6/16 ساعت: ۱۳ توسط:qubamosquemashhad :

تأثيرات مسجد بر جامعه

يكي‌از كـاركـردهاي مسجد، چـهره برداشتن از نقاب فرقـه ­ها و انديشـه ­هاي پليد و فاسـد و جريان­ هاي تخريبي و انحرافي ميباشد. اين جريان­ ها عقل و اعتقادات مذهبي و اخلاقي ريشه­ دار و اصيل جامعه را غرض قرار مي­ دهند. مسجد قبا مشهد اين روشنگري مسجد، با مقصود كسب اشخاص جامعه به امنيت انديشه و تفكر و همينطور به دور كردن آن­ها از هر نوع باوري كه به اعتقادات ايراد وارد ­نمايد. آدرس مسجد قبا مشهد يا اين كه آن را در جان عموم سست و لرزان ­كند، اعمال مي­ خواهد شد.
مسجد با نقش پوياي خويش، نسبت به گونه هاي ارتداد در سطح هاي قوميتي، ملي و في مابين المللي و همينطور تنفر از احكام آئين هشدار مي­ دهد و در پاسخگويي به آن­ها پيشگام ميباشد؛ براي مثال، برخي اشخاص از روزه ­د اري متنفر مي باشند و معتقدند روزه منجر عقب افتادگي اقتصادي جامعه مي­ خواهد شد. بعضي ديگر نيز از عفاف دل خوشي ندارند؛ چون آن را از مظاهر عقب ماندگي فرهنگي مي­ دا نند. مفاد متعددي از اين قبيل وجود دارااست كه علامت دهندة ارتداد از آيين مبين اسلام ميباشد.
2. نقش مسجد در تربيت اخلاقي:
همان طور كه مسجد نقش مهمي در تربيت ايماني اشخاص جامعه دارااست، به به عبارتي اندازه در تربيت اخلاقي شخص شخص مسلمانها در جامعة اسلامي شريك ميباشد. رزرو مسجد قبا مشهد پيامبرگرامي (صلي الله عليه و آله) ، به مسلمان ها فرمان مي ­نمايد كه خويش را به فضيلت ها اخلاقي بيارايند تا اخلاق و رفتار آن­ها به رفتاري اسلامي تبديل خواهد شد؛ از جانب ديگر، آن­ها را از ارتكاب رذايل اخلاقي نهي مي­ نمايند تا از شرّ اين رذايل آسان باشند.
افزون بر اين، فرستاده به عموم توصيه مي­ نمايند كه به رعايت خلق اجتماعي پايبند باشند. همينطور اهتمام ويژه ­اي به بيوه زنان و مستمندان داشته باشند و آن­ها را سواي پژوهش و ياري رها نسازند.
هر كه بدين خلق و خوي فاضله مرتب ميباشد و به هموطنـان و هم كيشان مستمند خويش تحقيق مي ­نمايد، در واقعيت به عبادتي درگير ميباشد كه نزد خدا متعال قيمت بالايي داراست. شماره تلفن مسجد قبا مشهد اسلام صرفا به بار برداشتن از گنجينة خوي فاضله و نيكو دعوت نمي ­نمايد؛ بلكه در قبال آن، بشر­ ها را از كدر كردن آيينة دل با صفات ناپسند و رفتار نكوهيده بر حذر مي ­د ارد و از هر نوع صفت، خوي و گفتاري كه همبستگي اجتماعي ميان اشخاص را كاهش ­دهد، نهي مي ­نمايد. فرستاده (صلي الله عليه و آله) مي­ فرمايند:
«لَا تَحَاسَدُوا وَلَا تَنَاجَشُوا وَلَا تَبَاغَضُوا وَلاَ تَدَابَرُوا وَلاَ يَبعْ بَعْضُكُمْ عَلَي بَيْعِ بَعْضٍ وَكُونُوا عِبَادَ اللهِ إِخْوَانًا. الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ لاَ يَظْلِمُهُ وَلاَ يَخْذُلُهُ وَلاَ يَحْقِرُهُ. التَّقْوَي هَاهُنَا». وَيُشيرُ إِلَي صَدْرِهِ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ: «بحَسْب امْرِئٍ مِنَ الشَّرِّ أَنْ يَحْقِرَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ كُلُّ الْمُسْلِمِ عَلَي الْمُسْلِمِ حَرَامٌ دَمُهُ وَمَالُهُ وَعِرْضُهُ».91
«به يكديگر حسد نورزيد؛ در معاملة يكديگر نَجَش نكنيد (نجش، اظهار خريد يك مال به ارزش فراتر، سواي خريد آن، براي فريب مشتري و تحريك وي به خريد ميباشد). نسبت به همديگر كينه نداشته باشيد. تشريفات شمس به يكديگر پشت نكرده و با هم جدا ارتباط نكنيد و بر معاملة ساير افراد وارد نشويد (با پرداخت پولي بيشتر يا اين كه قسم فروش ارزان‌خيس، بازدارنده معاملة ديگري نشويد، در حالي كه خويش، معامله را ايفا نمي ­دهيد). بندگان معبود و برادران همديگر باشيد؛ مسلمان اخوي مسلمان ميباشد. به وي ستم نمي‌نمايد و كمك او‌را رخنه‌ نمي‌نمايد؛ زهد اينجا ميباشد ـ با دست سه توشه به سينه (قلب) خويش اشاره كردند ـ براي فرد مسلمان، همين اندازه از شر و بدي كافي ميباشد كه اخوي مسلمان خويش را تحقير نمايد.[تجاوز به] تك تك حقوق و دستمزد يك شخص مسلمان بر مسلمان ديگر حرام ميباشد؛ خونش، مالش و ناموسش».
مسجد تربيت اخلاقي را در جان بشر­ ها مي­ نشاند و آنها را به شدت به پايبندي به مكارم كردار تشويق مي ­نمايد تا مسلمان‌ها فرق دربين خير و خوبي و بدي را دريابند و بها­ هاي اخلاقي در شخصيت آن­ها نهادينه گردد. به اين ترتيب معاش مسلمان‌ها يك‌سري قدم به سمت معاش آرماني مملو‌از فضيلت ها اخلاقي مجاورت­خيس شود.


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1401/6/15 ساعت: ۱۸ توسط:qubamosquemashhad :

پاسخ به برخي از شبهات كرونا و مسجد

مگر اين وجود ندارد كه مسجد منزل آفريدگار ميباشد و در اشتباهات و مشقت‌ها بايستي به منزل خداوند مدد موفقيت؟! پس چرا فعلا دربهاي منزل‌هاي خداوند بسته گرديده. مسجد قبا مشهد از پروردگار هم كاري ساخته وجود ندارد تا بندگان مؤمنش را از خطر كرونا نجات دهد؟!

جواب: «بيت الله» به معناي منزل معبود، مكاني ميباشد كه به دست مؤمنان تشكيل‌شده و محلي براي عبادت و ملاقات معنوي با آفريدگار ميباشد. آدرس مسجد قبا مشهد مسجد در طريقه اسلامي ضمن جاي عبادت، محلي براي پيوندهاي اجتماعي مؤمنان و تحكيم و انسجام امت اسلامي و سودمندي‌هاي پرشمار ديگري ميباشد.[1] اما مسجد مهمترين جايي ميباشد كه مؤمنان مي توانند در اشتباهات و رنج‌ها به آنجا رفته و باايمان به رمز و نياز پرداخته و از وي ياري بخواهند؛ ولي اين فرمان به‌اين مفهوم وجود ندارد كه مسجد فقط نگهباني‌گاه مؤمنان ميباشد و مؤمنان مي بايست در همگي ايرادات و نيازمندي‌ها به مسجد دفاع مارك و نيز به‌اين مفهوم وجود ندارد كه راه حل حل همگي اشتباهات، رفتن به مسجد ميباشد. خدا حكيم دنيا را مبتني بر نظام احسن آفريده و براي هرپديده‌اي انگيزه يا اين كه انگيزه‌هايي قرار داده ميباشد. آشنايي عالم و نظام قاضي بر آن و جنبش بر پايه ي عزم و ربوبيت تكويني پروردگار، خويش يكي جلوه‌هاي پرستش و پشتيباني بردن به خداوند ميباشد. رزرو مسجد قبا مشهد بنابر اين همان گونه كه مسجد مهم ترين جاي براي حل ايرادات معنوي ميباشد، درمان گاه محل معالجه دردهاي جسمي، مكتب و دانش كده محل معالجه درد جهل و نا‌آگاهي، مركز ها مشورت محل معالجه دردهاي فكري و خل وچل، ... و به همين شيوه، هرنهادي كه انسان به الهام الهي براي رفع نيازمندي‌هاي خويش پديد آورده ميباشد، مبني بر فطرت و الهام الهي بوده و حفاظت بردن به آن براي رفع نيازهايش تجلي اطاعت و كرنش در قبال ربوبيت پروردگار ميباشد.

2. به اعتقاد و باور مؤمنان و مبني بر دلائل سفت عقلي و وحياني كليه كارها فقيه با عزم و دور انديشي معبود شكل ميگيرد و هيچ واقعه خرد و بزرگي از اقتدار و عزم وي خارج وجود ندارد. همگي پديده‌هاي كوچك و گسترده عالم خلال انگيزه‌هاي دنيوي، انگيزه يا اين كه علل معنوي و فرامادي هم دارااست. شماره تلفن مسجد قبا مشهد آنچه در محدوده دانش و توان بشر ميباشد، آشنايي و تسخير برخي از علل دنيوي ميباشد، ولي دانش و عقل و توان محصور آدم بازدارنده از آشنايي و اشراف بر كليه انگيزه‌هاي دنيوي و معنوي ميباشد. از اين رو عقل و آئين حكم مي‌نمايند كه بشر مي بايست ضمن استمداد از علل دنيويِ شناخته گرديده، به علل دنيوي و معنوي ناشناخته هم دقت نمايد. به همين سبب ساز دعا و امداد خواستن از معبود در حل اشتباهات دنيوي و رفع نيازي‌هاي دنيايي، خير فقط دستور معقولي ميباشد، بلكه فرمان موردنياز و واجبي ميباشد.


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1401/6/14 ساعت: ۱۷ توسط:qubamosquemashhad :

مسجد و انسجام ادواري هنر و معماري اسلامي


سير شكل گيري هنر و معماري اسلامي در طول زمان هاي گوناگون و تطور مسجد قبا مشهد وقتي در مسجد نمود و ظهور پيدا نموده است. اكثري از مساجد تاريخي و تعالي فعلي مو جود در عالم اسلام در اولِ تشكيل داد و تكوين بسيار بي آلايش بودند؛ ولي در زمان ساليان دراز و درطول تاريخ، بخش اعظمي از هنرهاي نوين كه برخاسته از ذوق وسليقه و قريحه ذاتي هنرمندان مسلمان بود، در‌اين مساجد صورت گرفت و تكامل يافت و در هر عصري هنر و معماري نو اختراع شد.

به همين خيال در‌صورتي‌كه بخواهيم به هنر قبلي معماري اسلامي بپردازيم و آن را آيتم استيناف در اختيار بگذاريم، با نوعي انسجام و وحدت نسلي و سلسله مراتب تاريخي در هنرهاي بكار گرفته گرديده، درمساجد مواجه خوا‌هيم آدرس مسجد قبا مشهد شد. در واقع اين مساجد بودند كه وحدتي در ميان اثرها و هنر گذشتگان طي نسلهاي متمادي گذشته و آنگاه توليد كرده اند و گسستي دراين باره در آن چشم نميشود؛ ازطرفي در بروز و ظهور استعدادهاي هنري در مساجد نوعي وحدت رويكرد بين تمامي هنرمندان برقرار بوده ميباشد.همگي سبكها و قالبهاي گوناگون هنري در مساجد رويش و نمو يافته اند.(قالبهايي كه با اصل اسلام و ارزشهاي الهي و قدسي در تناقص و ناهمخواني نبودند.)

۱۳) مسجد موضوعي وحدت آفرين :

يكي موضوعاتي كه آيتم واقعه حيث تمامي مسلمانها ميباشد رزرو مسجد قبا مشهد و ميتواند شالوده فعاليتها،نرم‌افزار ها وكارهاي پژوهشي وتحقيقاتي قرار گيرد، زمينه مسجد ميباشد. در طي تاريخ اسلام حادثه ها و حادثه ها اكثري پيرامون مقام مسجد تعيين شده ميباشد كه در هر موضوعي به تناسب مي‌تواند رمز لوحه ومنشاء طراحي برنامه فعلا قرار گيرد.(يك مثال ازآن را مي شود به نامگذاري هفته جهاني مسجد، به مناسبت به حريق كشيده شدن مسجد الاقصي،در اجلاس وزراي خارجه كشورهاي عضو سازمان شماره تلفن مسجد قبا مشهد كنفرانس اسلامي آيتم ثبت قرار گرفت، اسم موفقيت.)


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1401/6/13 ساعت: ۱۰ توسط:qubamosquemashhad :

چند نكته در ارتباط با احكام مسجد


خوابيدن در مسجد كراهت داراست.
فضيلت تلاوت نماز در مسجد، مختص مردان وجود ندارد و مشتمل بر زنها نيز مي گردد. مسجد قبا مشهد سوراخ نماز در مسجد محله براي تلاوت نماز جماعت در مسجد ديگر به خصوص در‌صورتي‌كه مسجد جامع شهر باشد، گونه هاي ندارد.
اعتنا:
مسجد جامع، مسجدي ميباشد كه در شهر براي اجتماع كليه‌ي اهل شهر سازه گرديده‌است سواي اين كه تخصيص به تيم و قشر خاصي داشته باشد.
كمپاني‌هاي تعاوني مردمي كه مبادرت به ساختن بخش ها مسكوني مي‌نمايند و در صدر، توافق مي‌كنند كه براي آن محله‌ها، جاي ‌هاي همگاني، مانند مسجد ساخته گردد، البته برخي از سهامداران كمپاني هنگام تحويل آدرس مسجد قبا مشهد دريافت كردن واحد مسكوني از توافق خويش عدول كرده و بگويند: ما راضي به ساختن مسجد نيستيم، در صورتي‌كه كه عدول آن‌ها بعداز ساخته شدن مسجد و وقف گرديدن آن باشد اثري ندارد، اما در‌صورتي‌كه پيش از تحقق وقف فقاهتي مسجد باشد، تشكيل داد مسجد با اموال آنان در زمين وابسته به تمامي‌ي جوارح فارغ از رضايت آنان روا وجود ندارد، مگر اين كه ضمنا عقد ما يحتاج بر كليه‌ي آن‌ها شرط گرديده باشد كه بخشي از زمين كمپاني براي ايجاد كرد مسجد اختصاص يابد و جوارح، اين شرط را پذيرفته باشند كه در اين‌حالت حق عدول ندارند، و عدول آنان هم تأثيري ندارد.
مسجدي كه نياز به تعمير دارااست در‌صورتي‌كه تعمير، رزرو مسجد قبا مشهد داوطلبانه و تبرعي (از محصول فردي اشخاص نه) باشد نيازي به اذن‌ي حكم دهنده شرع ندارد.
نماز قرائت در مسجدي كه بوسيله كفار تشكيل شده و همينطور اخذ كمكهاي مالي كه كفار داوطلبانه براي مسجد مي دهند انواع ندارد.
اثاث و اثاثيه مسجد، درصورتي كه گزينه استعمال در آن مسجد نباشد بردن آن به مساجد ديگر براي استعمال از آن ها گونه هاي ندارد.
صرف تغيير‌و تحول نام مسجد براي مثالً از اسم خوش يمن شماره تلفن مسجد قبا مشهد صاحب و مالك الزمان(عج) به مسجد جامع، در جايي كه معين وجود ندارد نام نخستين در صيغه‌ي وقف مسجد نام برده باشد، مانعي ندارد.
توكل‌ها و حسينيه‌ها حكم مسجد را ندارند.
تبديل حسينيه‌يي كه تحت عنوان حسينيه، وقف درست فقهي گرديده و يا اين كه ضميمه كردن آن به مسجد تحت عنوان مسجد روا وجود ندارد.


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1401/6/12 ساعت: ۰۹ توسط:qubamosquemashhad :

فعاليت هايي كه در مسجد انجام ميشود


4. سخنراني
از صدر اسلام تا به امروز يار با نيايش در مساجد، ذكر معارف آئين مطرح مسجد قبا مشهد بوده ميباشد. فرستاده صلي الله عليه و آله خويش بدين دستور اساسي توجّه داشته اند و در حين تاريخ اسلام مساجد محل انتشار معارف شرعي بوده ميباشد و در حال حاضر نيز مبلّغان فقاهتي به ذكر عقايد، احكام، خلق، مسائل سياسي اسلام و... پرداخته، عموم را با اعتقادات و وظايف ديني خويش آشنا مي‌سازند.

5. فراگيري خواندن نماز و قرآن
ازآنجاكه طبق فتاواي مراجع شيعه موردنياز ميباشد نماز به عربي درست آدرس مسجد قبا مشهد خوانده گردد، از مهم‌ترين اموري كه بايستي مبلغان با شخصيت به آن بپردازند تصحيح خواندن نماز ميباشد. براي استخراج بدين مقصود مي قدرت با تشكيل گروههاي مختلف به سرپرستي عده اي كه خواندن آنها به طور كاملً گزينه تأييد ميباشد، كليه مردان، زنان، خردسالان و جوان ها را آيتم فراگيري قرار بخشيد.

همينطور مي اقتدار با تشكيل كلاسهاي فراگيري قرآن و تجويد، رزرو مسجد قبا مشهد از سويي تلاوت قرآن را رواج نمود و از سوي ديگر تلاوت نماز اشخاص را تصحيح كرد.

ناگفته نماند كه براي ساخت و ساز علت در ميان عموم، آغاز مورد نياز ميباشد در سخنرانيهاي همگاني احكام مرتبط با خواندن نماز براي عموم ذكر خواهد شد، آنگاه از آنها دعوت خواهد شد تا در جلسات تصحيح خواندن نماز كمپاني نمايند.

همينطور رعايت حدود سنّ و فرديّت مخاطبان در‌اين جنبش موردنياز شماره تلفن مسجد قبا مشهد ميباشد؛ چون برخي حاضرند تلاوت خويش را با روضه خوان تصحيح نمايند، البته در صورتي گفته خواهد شد كه بين عموم يا اين كه در جلسات نزد اشخاص ديگر جاري ساختن دهند، از اين فرمان پرهيز خواهند كرد.

6. تعبير قرآن
مهم‌ترين منبع معارف اسلام، قرآن مجيد ميباشد كه مساجد با پرداختن به آن مطرح ترين وظيفه را اعمال ميدهند.

پرداختن به قرآن و تعبير و تفسير يك سري مزيّت دارااست:

الف. صِرف رابطه با قرآن توليدكننده بوده، روح آدمي را رويش ميدهد. اين تأثيرپذيري براي مبلّغ ضروري بوده، در جهت تكثير معارف آئين به وي امداد خواهد كرد و مبلّغ به اين وسيله پيش از هرچيز به رويش روح خويش مي‌پردازد.


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1401/6/10 ساعت: ۰۹ توسط:qubamosquemashhad :